4 September 2012

Batik jenama sendiri

Melukis , Mencanting dan Mewarna Batik! Dulu teringin sangat nak cuba mewarna batik.Kalau pergi area pantai timur nak2 Terengganu mesti cari2 peluang nak cuba..tapi xberkesempatan pon dan harganya pon mahal..Kali ni bila dah dapat peluang bukan setakat mewarna..tapi dari peringkat melukis,canting dan juga warna..semuanya dari hasil kreativiti kita sendiri dah HAPPY sangat2 dah..RM 20 je utk semua tu..dan juga tunjuk ajar dr tuan punya bengkel batik sendiri..


Suzila Batik Art & Craft..yang terletak di Kg Genting,Pulau Tioman..Jauhnya sampai Pulau Tioman kan..hehe..time ni masa g santai2 ambik angin laut kat Pulau Tioman..jadi bila dah terjumpa sesuatu yg boleh dicuba..so apa lagi..kita cuba lah kan..Bila dah cuba baru tahu kenapa sehelai lukisan batik tu boleh dijual beratus dan beribu ringgit..memamg RUMIT dan memerlukan PENELITIAN dan KESABARAN yang tinggi..barulah batik yg dihasilkan tu berkualiti dan cantik..serta penuh sentimental value yg tersendiri...Okeh..jom kita citer skit pasal Suzila Batik ni..owner dia anak jati Pulau Tioman juga..muda lagi orgnya..tp dah berkahwin..hehe...saya suka cara dia dan adik dia bg tunjuk ajar..sambil kita lukis sambil dia citer tentang batik..jenis2 batik..cara penghasilan dan mcm2 lagilah...pendek kata x bosan pon..hehe..Semoga usaha mereka ini berterusan dan berjaya..InsyaALLAH...

Okeh..jom kita tengok proses-proses Batik jenama sendiri ni terhasil...

Memula saya diberi sehelai kain putih yg kosong..masa memula dapat tu macam blur lagi apa yg saya nk lukis ni...hmm..hmm..pikir punya pikir..tgk contoh dan sebagainya..dan idea2 yg diberi oleh pemilik bengkel sendiri..maka saya pon berminat nak lukis main objeknya adalah penyu..tapi..masalahnya..contoh penyu yg ada sangat besar..jd saya minta jasa baik pemilik bengkel utk melakar lukisan penyu yg lebih kecil diatas sehelai kertas..aaa..dia cakap OK..jadi setelah selesai dia lukis..saya pon amik kertas tu..dan mula berimaginasi dengan kain batik saya..taraaa...siap 2 ekor penyu..hehe..kenapa 2 ekor? Sebab saya teringin nak hadiahkan lukisan batik pertama saya ni utk Hari Lahir seseorang..Dah siap lukis penyu..mesti ada suasana dalam air kan..pokok2 rumpai..coral..dan bendasing lain..jd saya pon terus melakar lagi..hingga saya puas hati....


Dah siap melukis...part yg saya suka belajar...MENCANTING..tengok orang buat kat kedai macam senang kan..tapi rupanya sangat rumit..terketar2 tangan saya pegang pensel canting tu..haha..pensel ke?blasah la..xtau nak panggil apa..dalam pensel tu ada lilin cair yg dimasak..jadi memang setiap saat kena berhati2 agar tidak terkena lilin panas...mau melecur tangan nnt...Nak pegang pensel tu pon ada teknik..nak mula mencanting lukisan tu pon ada teknik..cth:pensel tu kena sentiasa berjalan je atas kain..kalo berhenti..trus angkat..garisan xboleh putus2 dan sebagainya..hehe...peningkan...Mestilah tuan punya bengkel akan tolong kemaskan lukisan saya..agar xde garisan yg terputus-putus.Ini utk mengelakkan warna tidak bercampur nnt..


Dah siap canting...dah boleh MEWARNA..yeayy..!~suka..sebab nk cuba campur2 kaler..nak warna pon ada tekniknya supaya lukisan tu lebih nampak cantik..Terima kasih atas tunjuk ajar tuan bengkel!


Akhirnya...siap!taraaaaaaa..Ini lah Lukisan Batik Jenama sendiri..Cantik tak? Oklah utk percubaan pertama kan? Balik je Melaka..dah hantar pergi kedai frame utk di framekan..dan dah selamat pon diberi sebagai Hadiah Hari Lahir...:)

pssttt:sayangilah Batik kita...

No comments:

Post a Comment