4 September 2012

Ekspedisi Gunung Liang Timur & Barat

Diagram ini sangat berguna & tepat berdasarkan pada masa serta level kesusahan

Pada 24-26 Disember 2010 yang lalu,Underestimate telah menjalankan ekspedisi Gunung Liang Timur dan Barat yang terletak di Tanjung Malim,Perak.Gunung liang timur 6343 kaki di paras laut manakala Gunung liang barat 6342 kaki dari paras laut adalah gunung kembar.Kedua-dua puncak gunung ini berdekatan dan berkongsi kaki gunung. Apa yang menariknya tentang ekspedisi kali ini adalah Underestimate berjaya memecahkan rekod 'gunung daypack'.Ini bermakna kami perlu bermalam dan membawa bekalan serta peralatan yg secukupnya.

mercu tanda kg. sg dara

Ekspedisi kali ini disertai seramai 10 orang iaitu saya,En.Fazli,Abg Azmir,Abe Bob,Meor,Norcha,Ermiy,K.Tuty,Kay dan Fahmi.Kami bertolak dari Melaka lebih kurang pukul 10 mlm pada 24 Dis 2010 dan terus mengambil Ermiy di Cyberjaya serta K.Tuty di Ampang.Kami meneruskan perjalanan kami terus ke Kampung Sg.Dara untuk bermalam di surau yang berdekatan.

Apa yang boleh disimpulkan tentang pendakian kali ini adalah berpandukan pada diagram yg berada diatas sekali.Jangan sesekali underestimate Gunung Liang.Segala lukisan,tahap kecondongan ,menegak,level kesusahannya dan sebagainya adalah sama.Sungguh meninggalkan kesan yg mendalam terutamanya terhadap minda saya..hehehe..cukuplah hanya 1 gunung 1 kali je saya mendaki ;p

Bersama kami dalam ekspedisi kali ini adalah S.O.S(Silver Outdoor Sports) Team,Relax Adv. Team,Pendaki solo Safa & Gobi serta pendaki termuda Syakir.Kesemuanya lebih kurang 20 orang.Kami memulakan pendakian seawal jam 8 pagi.Perjalanan fasa pertama sebelum tiba di Lubuk Hantu lebih 'leisure' dan mudah.Kami semua masih boleh bergambar,senyum dan bergelak tawa..haha

diawal perjalanan masih mampu tersenyum..

berehat sebentar

di Lubuk Hantu

Setelah hampir 2 jam berjalan dalam keadaan santai,kami akhirnya tiba di Lubuk Hantu iaitu checkpoint pertama kami.Sambil berehat dan memasak utk mengisi perot,ada yg mengambil kesempatan memejamkan mata sebentar dan ada yg terjun kedalam kolam air terjun yg menggamit hati kami.Keadaan persekitaran yg aman serta tiada pelbagai pencemaran amat menyenangkan..Sesekali terasa tidak mahu meninggalkan apa yg sedang kami nikmati.:)

mula mendaki ke 7 Eleven dari Lubuk Hantu

Kami menyambung pendakian kami dari Lubuk Hantu ke checkpoint kedua iaitu 7 Eleven.Dari apa yang kami dengar serta pembacaan melalui blog2 hiker yang pernah ke gunung ini,stage ini merupakan stage tersusah sekali.Pada permulaannya,pendakian agak mendatar dan santai,namun lama kelamaan ianya makin susah dan susah sehinggalah kami tiba di 7 Eleven.Ditambah pula dengan keadaan cuaca yg xmengizinkan menambahkan lagi kesulitan kami.Saya tidak kisah jika perjalanan itu jauh,tapi pergerakan saya akan terbatas dan mula rasa tidak selesa & rimas apabila terpaksa mendaki didalam hujan dan meredah selut2 merah dalam keadaan tanah yg licin dengan beg yg penuh segala jenis barang..hehe..masa tu mula la terpikir kenapa menyusahkan diri panjat gunung ni..hehe:D

Di 7 Eleven..kabus tebal

Group terakhir tiba di 7 Eleven lebih kurang pukul 4 petang selepas melalui perjalanan yg 'mendera' mental dan fizikal..hehe..Disini terdapat last waterpoint kami utk mengisi air,mandi dan sebagainya..namun keluasannya hanya sekangkang kera sahaja..hehe..Berdaghah nk mandi kat situ..mmg bekulah..hehe..kami menghabiskan masa kami dan bermalam di 7 Eleven ini sebelom mula mendaki keesokkan paginya..Pukul 6 ptg cuaca dah pon gelap..

makanan kami yg dimasak oleh chef2 hebat...sedappp!~

Pertama kali kami bermalam didalam hutan gunung ini,apa yg boleh sy katakan ia pengalaman yg menyeronokkan dan agak tertekan juga.Seronok sebab boleh spend masa memasak,berganding bahu dengan teammate dan merasai suasana berkhemah yg merupakan satu pengalaman baru walaupon saya pernah berkhemah sebelum nih dengan team outrecs under mmu club di gunung Ledang.Part yg tertekannya,dengan keadaan cuaca yg 15 deg,tdo dalam sleeping bag yg xmemberi kesan haba.haha.tanah lembab yg bila tdo je kesejukkan smp ke tulang temulang.huhu.pusing kanan sejuk,pusing kiri sejuk,msk satu badan termasuk kepala dlm sleeping bag pon xmemberi kesan.Mmg parah!itu belom masuk bab sumber air terakhir yg seciput..Bayangkanlah mcmana kami perlu turun ke bawah dlm 500meter utk mengambil air.Itu belom dikira bab nak bersihkan diri..sebab itulah sy lebih sukakan gunung-gunung yg boleh mendaki secara daypack..:p hahaha

Dah mcm orang bungkus...heheh..

perjalanan menuju PUNCAK..

Setelah berlalunya malam yg panjang dan menguji mental (bgn2 tgk jam masih pukul 10 mlm..padahal dh rasa lama sangat dah tdo :p ),kami memulakan pendakian kami utk sampai ke puncak.Oh!never underestimate gunung ini ye kawan-kawan..walaupon mengambil masa hanya 2 jam perjalanan tp ia bukannya laluan yg SENANG!:))
Hampir-hampir saya berpatah balik kembali ke khemah oleh kerana tension dgn laluan lumpur hitam yg berair..huhu..sabar je lah :)

Yeayyyy!~

Akhirnya kami berjaya tiba di puncak.Dari puncak Barat ke Timur hanya mengambil masa lebih kurang 5- 7 minit perjalanan.Tetapi kedua-dua pemandangan dari puncak gunung ini adalah berbeza.Puncak Barat lebih terbuka,panas dan terdedah kepada sinaran matahari manakala Puncak Timur lebih tertutup dan berlumut.

Puncak Liang Barat..

muka kepuasan..tapi dalam HATI hanya ALLAH yang tahu..

Puncak Liang Timur

Sebelum bertolak turun dari 7 Eleven..

Keseluruhannya,ekspedisi kali ini amat mencabar memandangkan pertama kali kami memecahkan tradisi dengan bermalam di gunung.Banyak yg perlu kami pelajari dimasa akan datang jika kami ingin bermalam di gunung.Apa yang penting kerjasama dari setiap ahli.
Jumpa lagi:)

1. TEBING TINGGI BACKPACKER(fb)
    Khidmat Guide Gunung Berlesen(TG 9024)
    Menguruskan:

ANDY
    017-9997790
    call/whataps/sms

2. Adilla... Kitorg baru naek gng liang kelmarin. Folow diagram atas tu utk menentukan jarak perjalanan kami base on trek pacak n landai lelagi masa nk g kem 7e mental jauh xsampai2 so bile tgk diagram tu nak tau fa separuh jalan bile sampai kawasan landai so bile sampai kawasan landai kite tau baru setengah perjalanan rupenye hehe..

N info form ur blog really helpful.. Pace kite pon lebih kurang sama so mmebantu dri segi setting jarak dan masa.. Hehe again thanks cik adilla y comey

3. Last year, grup MelatiHikers wat depek....5am-9pm...huhuuu.....

4. Tp mmg mental, rs mcm x sampai2 ke7e... 7e the peak pn track agak giler gak....