4 September 2012

Gunung Irau

Untuk bulan April 2011,The Underestimate telah mengadakan ekspedisi ke Gunung Irau yang terletak di Cameron Highlands,Pahang.Trip santai ini merupakan kesinambungan daripada trip mendaki yang lain setelah Gunung Kinabalu pada bulan Mac yg lalu..Seramai 11 orang iaitu;Azmir, Encik Fazli, Mayo, Cha, Bob, Kay, Reen, Ongah, Kak Tuty, Nadia dan saya sendiri.Trip ini merupakan trip daypack.Untuk pengetahuan semua,trail gunung irau ni terkenal dgn panggilan 'Trail Lord of The Rings' versi Malaysia selain mossy forestnya..
Perjalanan kami bermula pada pukul 7.30 mlm dari Melaka ke Cameron Highlands dan ia merupakan perjalananyg mencabar serta panjang..Dari Melaka ke Cyberjaya ke Serdang ke Ampang ke Sg Buloh R&R and straight to CH. Kami sampai di CH around 4pg dan kami bermalam di Sg. Pauh camp site.Tapi cuaca di Sungai Pauh tersangatlah sejuk & kebanyakkan dari kami tidak dapat tido..kesejukkannya melebihi kesejukkan Gunung Liang Timur&Barat..berdaghahh sungguh..Selepas solat Subuh,kami decided to pack up our stuffs and had our breakfast at Tanah Rata dan kami juga bersetuju utk menyewa apartment for the second night. In term of stamina, kebanyakkannya were quite ok except a few who did not join Kinabalu...but they might have done their own preparation..hehe..Bagi saya mendaki irau xperlu menggunakan byk tenaga..cuma menguji mental je la..sbb apa..sbb akar2 pokok yg berselirat & laluan lumpur berlecak..silap2 haribulan sure tersadung n kaki tenggelam separuh dlm lumpur..huhuh..dr starting point utk smp ke puncak cuma amik masa dlm 4 jam je..tapi kalo korang bukan 'SAWAN GAMBAR' sure bleh sampai awal dari tu utk ke puncak..so total pergi & balik dlm 8 jam..Kami memulakan pendakian seawal jam 10 pagi

di tempat permulaan pendakian

mula mendaki

xsempat nk panas badan..bergambar je lebih..hehe

Pemandangan memang menarik..superb!kebanyakan pokok2 penuh diselaputi lumut..mmg feeling ala2 dlm citer lord of the ring tu dh pon ms lalu laluan ni..cuaca sejuk & berkabus je..:)

ketahanan mental teruji disini..lumut..lumpur..akar yg berselirat..namun..keindahan alam sekeliling mampu melenyapkan semua keletihan..

berehat sebentar..tp bukan rehat pon..amik gmbr je byk!haha

Pokok periuk kera tumbuh meliar..

biar lambat asal sampai..chaiyok3..

Setelah 2jam 1/2 mendaki..kami tiba di Puncak tipu iaitu Anak Irau & berehat sebentar bersama group2 lain yg mendaki..

berehat di Anak Irau..1jam perjalanan lg menuju ke Puncak

SUBHANALLAH..MAHA SUCI ALLAH..
kaki saya seakan terpaku bila tiba dikawasan ini...cantik xdapat digambarkan..hanya mampu melihat dan memuji setiap kejadian dan ciptaan-NYA..

bertemu rakan baru

Setelah 1jam mendaki dari anak irau..akhirnya kami tiba di puncak irau pada pukul 1.30 ptg.Pemandangan dan cuaca sgt baik cuma kdg2 awan gelap seperti hendak hujan.Kami berehat & mengambil gambar diatas puncak smbil ada yg melelapkan mata..

The Underestimate at the peak of Mount Irau..2110m above sea level.
congrats to all Underestimate!!

Perjalanan turun

Alhamdulillah..orang terakhir selamat tiba di starting point..

Aktiviti kami keesokkan harinya adalah:
1. Lunch at Kak Yan's Cafe, Tanah Rata..
2. Having tea at Sg Palas Tea Centre
3. Shopping at Kea Farm
4. Had strawberry ice-cream at Al-Mashoor, Tmn Sedia.

Selepas selesai semuanya, kami bertolak terus ke KL, Semenyih, Serdang, Rumah Ongah, Cyberjaya and we finally reached Melaka at 3.30 am. Anyway, Irau is leaving us with sweet memories but sometimes mistikk??...
Congratulations to all Underestimates!!